mediawijsheid

mediapestenIn Nederland gebruikt men steeds meer de term ‘mediawijsheid’ (i.p.v. media-educatie), dit wordt door de Nederlandse onderwijsraad als volgt gedefinieerd: ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch, veilig en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde samenleving’.
Het onderwijs krijgt een grote rol toegedicht bij het bevorderen van de mediawijsheid van de toekomstige burgers. Bij kinderen en jongeren is immers de verwevenheid met media het sterkst zichtbaar. Zij zijn in hun leefwereld niet alleen meer omringd door televisie, radio, mobiele telefoon en tijdschriften, maar bevinden zich daarbij ook in uitgebreide virtuele netwerken en gemeenschappen door hun intensieve internetgebruik. Chatten via MSN, netwerken via profielsites als netlog, samenwerken in online games als World of Warcraft, eigen gemaakte filmpjes publiceren op YouTube enzoverder.
Voor kinderen en jongeren is de virtuele wereld een heel reëel onderdeel van hun dagelijkse leven, met zowel positieve als negatieve invloeden op hun persoonlijkheid.
De nieuwe site Medialessen is bestemd voor leraren die mediawijsheid in hun lessen willen integreren of mediawijsheid apart in een les willen behandelen. Op deze site voor zowel het basis en secundair onderwijs worden bestaande medialessen op één plek verzameld.
mediastrips1Er zijn medialessen te vinden van professionele organisaties maar ook van leraren zelf.
Er zijn lessen over o.a. beeldmanipulatie en publiceren op internet, privacy op het internet, digitaal pesten, online games, zelf filmpjes maken, het verschil tussen reclame en informatie en zoveel meer.

Plaats een reactie