Leren van een serious game

OTGR_uganda

Het NCDO deed een onderzoek naar de leereffecten van On the Ground Reporter: Uganda, een serious game rond het thema voedselcrisis. De onderzoekers vroegen zich af of het klopt dat dit soort serious games een belangrijk potentieel hebben als leermethodiek? Hebben jongeren door het spelen van de game feitelijke kennis opgedaan? Hebben zij meer inzicht in de problematiek van de voedselcrisis? Zijn zij kritischer naar boodschappen van media over de voedselcrisis?

‘On the Ground Reporter: Uganda’ wil jongeren op een speelse wijze met het thema voedselcrisis confronteren. Behalve de klassieke kennisoverdracht beoogt de game ook jongeren meer inzicht te geven in de complexiteit van de voedselcrisis in Uganda. Bovendien wordt het spel gespeeld vanuit het perspectief van een journalist. daarmee hopen de makers jongeren ook inzicht te geven in de werkwijze van een journalist en daarmee de mediawijsheid te vergroten.

Uit het evaluatieonderzoek blijkt dat de doelstellingen van de game deels worden behaald. Spelers doen feitelijke kennis op en hoe langer men speelt, hoe meer goede antwoorden de spelers op de kennisvragen kunnen geven. Dit effect kan toegewezen worden aan de game, want bij de controlegroep is geen kennistoename te zien.
Maar uit het onderzoek blijkt niet dat het spelen van de game een verandering teweeg brengt onder de jongeren in hun houding ten opzichte van de voedselcrisis. Ook bleek dat de educatieve doelstelling rond mediawijsheid het minst uit de verf komt.

Lees het volledige rapport via issuu.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s