Games en burgerschap

ping-poverty-game

Er bestaan verschillende redenen waarom online serious games interessante aanknopingspunten bieden voor het bevorderen van actief burgerschap onder jongeren. Maar de hamvraag is: werkt het? Kunnen games met een politiek-maatschappelijk inhoud jongeren motiveren tot participatie en betrokkenheid?

Joyce Neys en Jeroen Jansz gaan op zoek naar een antwoord op die vraag. Ze doen dit onder meer aan de hand van Poverty is Not a Game (PING). Deze game heeft tot doel middelbare scholieren bewust te maken van armoede als politiek-maatschappelijk verschijnsel.

Volgens Neys en Jansz zijn er voorzichtige aanwijzingen dat games bijdragen aan het verdiepen van het inzicht in de kwestie die de game aanroert en dat het spelen de positieve betrokkenheid bij het onderwerp vergroot. De duidelijkste, maar nog steeds bescheiden effecten zijn sociaal van aard: na het spelen is men meer geneigd met anderen over het onderwerp te praten.

Uiteraard is het daarbij essentieel dat de game goed ontworpen is. Maar de grootste uitdaging bij het ‘inzetten’ van games in het onderwijs ligt in de context. Onderzoek laat het belang zien van de sociale omgeving van jongeren. De game alleen zal de verandering in betrokkenheid niet teweeg brengen. Het is de interactie tussen ervaringen die de speler via de game opdoet en de discussies die hij of zij heeft met vrienden en familie of klasgenoten die het verschil maken.

Lees verder bij Kennisnet 4W

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s