Moeilijke onderwerpen in de klas [update 17/01/2015]

[voor de recentste updates, scroll naar beneden]

Iedereen heeft recht op een eigen mening. Blijf praten, luisteren, hoor elkaar aan. Laten we nog steeds gaan voor een solidaire en rechtvaardige wereld. Praat erover met je leerlingen, denk erover, doe. Met je hoofd en met je hart. (lees verder bij Kleur Bekennen)

De aanslagen in Parijs roepen bij iedereen vragen en emoties op. Zeker ook bij kinderen en jongeren. Maar hoe pak je dat gesprek aan in de klas?

Op de website van Djapo vind je alvast een lijstje met tips, gedeeltelijk ontleend aan de suggesties die Klasse in haar nieuwsbrief deed. De tips gaan onder meer over filosoferen in de klas. Wat is vrije meningsuiting? Mag je zomaar altijd alles zeggen? Kan ik een andere mening hebben maar toch vrienden zijn? Meer bij Djapo.

Ook Bart Boone van Chirojeugd Vlaanderen verzamelde een heleboel tips. Zoals bijvoorbeeld uitleggen dat ook in België vrijheid van meningsuiting geen absoluut recht is: je mag bijvoorbeeld niet aanzetten tot racisme of haat; je mag de holocaust niet ontkennen; en je mag geen leugens vertellen over mensen die hen kunnen schaden (dat is laster).

Klascement verzamelde dan weer een aantal leermiddelen over vrede, democratie, vrijheid van meningsuiting, cartoonanalyse in een favorietenmap (even aanmelden is vereist).

Nieuws in de klas biedt een verzameling van lessuggesties, praktijkvoorbeelden en blogs die een houvast kunnen geven om het nieuws te bespreken.

Extra ideeën en methodieken vind je ook via de volgende links.

  • De Wereld op je bord. Brandende kwesties, ontwijken of aanpakken? Tips van de Koning Boudewijnstichting voor Vlaamse leerkrachten om controversiële thema’s te bespreken in de klas (brochure uit 2008)
  • Kinderen en oorlog in de (sociale) media Publicatie van Mijn Kind Online over hoe je geweldsbeelden met je klas bespreekt? (2014)
  • Fair Play van de Anne Frank Stichting is een educatieve game over discriminatie die jongeren met hun keuzes confronteert.
  • Nog op de website van de Anne Frank Stichting vind je de training Begin bij jezelf. Hoe ga je als docent om met vooroordelen van jongeren? Wat kun je doen tegen discriminatie? En hoe kun je leerlingen corrigeren in en bewust maken van hun gedrag ten opzichte van anderen?
  • Op de website van Vormen vind je een uitgebreid en gevarieerd aanbod aan methodieken rond mensenrechten, van korte tips tot uitgewerkte spelmethodieken.
  • Een aantal leerkrachten plaatsten hun eigen suggesties online. Zo maakt Roel van Dael gebruik van het systeemdenken om het onderwerp bespreekbaar te maken in de klas: Leraar Roel, Charlie Hebdo en het gesprek in de klas … Ook op Klascement worden suggesties gretig gedeeld.

[Aanvulling 15/01/2015]

Ook School zonder Racisme heeft op haar website een aantal tips verzameld. Een paar “handvaten voor het gesprek in de klas” nemen we hieronder over.

  • Trek zelf als leerkrachten niet te snel conclusies in het debat. Laat de leerlingen vooral zelf vertellen.
  • Laat leerlingen vanuit zichzelf spreken. ‘Mijn mening is…’, ‘ik vind…’ i.p.v. veralgemeniseringen als ‘alle … zijn’. Stel veralgemenisering in vraag. Wie bedoel je? Zijn alle … zo? Wie is er niet zo?
  • Het is heel belangrijk dat islamitische scholieren niet aangesproken worden op hun moslim zijn en specifiek als moslim worden gevraagd naar hun mening over de moorden. IS en Al Qaeda zijn even representatief voor de moslimwereld als de moorden van de Ku Klux Klan voor de westerse wereld.
  • Het overgrote deel van de moslims belijden een islam die tegen geweld is, ook mensen die strikte geloofsregels volgen. Identificeer ook daarom de islam niet als de schuld van de moorden. Dit kan in de klas grote gevolgen hebben voor de positie van islamitische leerlingen in de groep. Je kan polarisering tegengaan door leerlingen laten vertellen of op internet laten zoeken naar voorbeelden van positieve, menslievende islamitische boodschappen en initiatieven.

[Aanvulling 17/01/2015]

Lesbrief Hoe om te gaan met de nasleep van de aanslag in Parijs? van de Vreedzame School.

De Standaard wijdt een artikel aan “Als terreur bij kinderen binnendringt” en hoe om te gaan met de bijhorende vragen op verschillende leeftijden. Lees hier het volledige artikel.

Heb je zelf nog tips? Zet ze hieronder in de comments of laat ze ons weten en we voegen ze hierboven toe.

Advertenties

One thought on “Moeilijke onderwerpen in de klas [update 17/01/2015]”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s