De vluchtelingenproblematiek in de klas

De vluchtelingencrisis blijft een item dat vragen oproept en waar je in de klas wel wat handvaten voor kan gebruiken. Daarom gaan we nog eens in vogelvlucht door de materialen en inspiratiebronnen die je her en der verspreid op het internet kan vinden. Je zal er oude bekenden en usual suspects tegen komen, maar hopelijk ook voldoende verse inspiratie om de vluchtelingencrisis in jouw klas bespreekbaar te maken. Omdat dat niet altijd even makkelijke gesprekken kunnen zijn, verwijzen we ook nog even naar de blogpost van een paar maanden geleden over moeilijke onderwerpen in de klas. In ieder geval, ga er eerst maar even rustig voor zitten, want het is deze keer een long read geworden.

Starten kan je bijvoorbeeld bij Kurzgesagt. De animatie die zij maakten over de vluchtelingencrisis, is meer dan bruikbaar als introductie bij de vluchtelingenproblematiek. Je krijgt er de nodige informatie in een attractief kleedje.

Om daarna een beeld te krijgen wat het betekent om op de vlucht te zijn, kan je bij verschillende websites terecht. We beginnen met wat visueel de meest aantrekkelijke is. Refugee Republic laat je door een vluchtelingenkamp in Irak wandelen. Indrukwekkend omdat je langs verschillende plekken passeert, waarbij je niet alleen het kampleven zelf maar ook het verhaal van een aantal vluchtelingen leert kennen. Ideaal als kennismaking met het dagelijks leven in een vluchtelingenkamp.

refugee-republic

Op andere websites kan je dan weer de vluchtroutes volgen van wie op weg is naar Europa. Het stramien is telkens min of meer hetzelfde. De keuzes die je maakt, brengen je telkens in een andere situatie. Dat kan onder meer via Ben jij slimmer dan een vluchteling? Vergelijkbaar maar Engelstalig zijn The refugee challenge en Syrian journeyMy life as a refugee vertrekt van hetzelfde principe, maar onder de vorm van een app die je kan downloaden voor Android of iOS. Het introfilmpje kan je hieronder bekijken. De app is het uitproberen meer dan waard.

Lesmaterialen

Nu we wat meer vertrouwd zijn met het het dagelijks leven en de dilemma’s waar een vluchteling mee geconfronteerd kan worden, stappen we over naar de lessen zelf. Inspiratie hiervoor kan je onder meer opdoen in de Actuales van Djapo of bij het Ander Nieuws van CMO. Telkens krijg je een mix van begrijpelijk gebrachte achtergrondinfo en uitgebreide tips en suggesties om die in je les te verwerken.

Het is af en toe wel opletten. De situatie verandert snel en zeker voor cijfers is dat lastig. De Actuales linkt bijvoorbeeld naar een “migrations map“. Visueel aantrekkelijk, maar onderaan de pagina lijken de cijfers gebaseerd op een bron uit 2007. Dit soort info kan je dus best even checken voordat je de kaart op je leerlingen loslaat. Een reflex die je zeker niet mag vergeten bij alle cijfers rond vluchtelingen. Actuele cijfers vind je onder meer via Vluchtelingenwerk Vlaanderen en het Agentschap Integratie en Inburgering.

Meer beeld

Je lessen kan je uiteraard ook illustreren aan de hand van korte filmpjes en nieuwsberichten. Die vind je op het internet in overvloed. Een goede bron voor de klaspraktijk is het jeugdjournaal van Karrewiet. Je kan er een selectie maken op trefwoord Vluchtelingen of een kijkje nemen op de themapagina Een nieuw land. Voor een oudere doelgroep is er uiteraard DeRedactie. Ook Zitdazo maakte een tijdje geleden een mooie selectie. Met onder meer de korte documentaire Vluchten is van alle tijden, gemaakt in opdracht van Vluchtelingenwerk. Die is weliswaar bijna tien jaar oud, maar geeft wel een breder historisch kader voor de vluchtelingenproblematiek. Daardoor is het ook een goede basis voor een actuele geschiedenisles. In goede aarde draait dan weer de rollen om. Klimaatvluchtelingen uit Europa proberen in een ongedefinieerd ander land onderdak te vinden.

Wie liever voor niet-bewegend beeld kiest, kan overigens terecht bij Op vaste grond. In een reeks portretten, aangevuld met een duidelijke schets van de context, wordt gekozen voor de invalshoek “Thuis” om over vluchtelingen te praten.

En verder, in willekeurige volgorde:

Tot slot

Eindigen doen we met de teaser van de campagne van een Noorse ngo. De titel “So You Think You Can Stay” licht al een tip van de sluier op. Een filmpje dat je overigens ook kan gebruiken om een discussie op gang te houden.

Advertenties

One thought on “De vluchtelingenproblematiek in de klas”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s